El Puente sobre el Río Amur – The Bridge over the Amur River


Construido en 1916 con la intención de cerrar el ferrocarril del Transiberiano, el puente sobre el río Amur medía casi 2600 metros de longitud y 64 metros de altura, el mayor puente de la Rusia Imperial y la Unión Soviética y uno de los mayores del mundo durante décadas. El diseño se debe a Lavr Proskuryakov, el más famoso constructor ruso de la época. El presupuesto del puente fue de 13.5 millones de rublos. El proyecto comenzó el 12 de agosto de 1913 y el plazo previsto era de 26 meses.

Circula una leyenda por internet (incluso en la web oficial de Sochi 2014), según la cual el puente del Amur recibió la medalla de oro de la Expo de París de 1908, junto con la Torre Eiffel. Resulta absolutamente imposible, puesto que, primero, no hubo Expo en 1908 (de Milan 1906 se pasó a Bruselas 1910); segundo, la Torre Eiffel se construyó de 1887 a 1889 para celebrar la Expo de París de 1889; y tercero, lo que pasó es que su diseñador, el ingeniero ruso Lavr Proskuryanov sí que obtuvo una medalla de oro en una Expo en París por el diseño de un puente, pero fue el puente sobre el Yenisei en Krasnoyarsk durante la Expo de París de 1900.

Los tramos metálicos del puente se fabricaron en Varsovia. Después se transportaban en tren hasta Odessa, luego en barco hasta Vladivostok y luego en tren hasta Khabarovsk. Con el estallido de la Primera Guerra Mundial, el crucero alemán Emden hundió uno de los barcos de transporte que llevaba las dos últimas piezas en el Océano Índico en el otoño de 1914, lo que retrasó el proyecto por dos años más.

El puente se abrió oficialmente el 5 de octubre de 1916, recibiendo el nombre oficial de Puente Alexeyevsky, por el Zarevich Alexey.

Durante la Revolución Bolchevique, el 5 de abril de 1920 los tramos 12 y 13 de los dieciocho del puente fueron volados por el Ejército Rojo, durante una retirada. En 1922 comenzaron las reparaciones y en 22 de marzo de 1925 el puente fue reabierto al tráfico.

En los años 70 ya se planteó su substitución, entre otros motivos porque era el único puente con una única vía del Transiberiano (los demás tenían para los dos sentidos).

En 1990 se decidió finalmente la construcción de un nuevo puente, que concluyó en 1999, con un nuevo puente al lado del antiguo, de una longitud de 3890 metros. El antiguo puente fue desmantelado.

El moderno puente sobre el Amur aparece en el reverso de los billetes de 5000 rublos.

2013-07-28 -  Puente sobre el AmurBuilt in 1916 with the idea of closing the Trans-Siberian Railway, the Amur Bridge was almost 2600 meters in length and 64 meters height, the largest bridge of the Imperial Russia and Soviet Union and one of the largest of the world during decades. The designer was Lavr Proskuryakov, the most famous Russian builder of the age. The budget was 13.5 million rubles. The project started on 12 August 1913 and the project estimated duration was 26 months.

There is a legend on Internet (even in the Sochi 2014 official website) which says that the Amur Bridge got a gold medal in the Paris Exposition Universelle of 1908, along with the Eiffel Tower. This is absolutely impossible, because, first, there was no Expo in 1908 (after Milan 1906 the next was Brussels 1910); second, the Eiffel Tower was built from 1887 to 1889 to celebrate the Expo Paris 1889; and third, what really happened is that the designer, Russian engineer Lavr Proskuryakov did actually obtain a gold medal in one Expo in Paris for the design of a bridge, but it was because of the Yenisei Bridge in Krasnoyarsk during the Expo Paris 1900.

The bridge spans were manufactured in Warsaw. After that, they were transported by train to Odessa, then by ship to Vladivostok and later by train to Khabarovsk. With the burst of the World War I, the German cruiser Emden sunk one of the transport ships that carried the last two spans in the Indian Ocean, in autumn 1914, which delayed the project for two more years.

The bridge was officially opened in 5 October 1916, under the name of Alexeyevsky Bridge, after Tsarevich Alexey.

During the Bolshevik Revolution, on 5 April 1920, spans 12 and 13, out of the 18 total in the bridge, were blown out by the Red Army during a retreat. In 1922 repairs were started and on 22 March 1925 the bridge was reopened to traffic.

In the 70s its substitution was already considered, among many reasons because it was the only one-way bridge of the Trans-Siberian railway (the rest were designed with two ways).

In 1990 it was finally decided to construct a new bridge, which concluded in 1999, with the new bridge aside the old one, with a length of 3890 meters. The old bridge was later dismantled.

The modern Amur Bridge appears in the 5000 rubles bank notes reverse.

This entry was posted in Río Amur - Amur River and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to El Puente sobre el Río Amur – The Bridge over the Amur River

  1. They leaved one part of the bridge… so there is a museum of the old bridge near new one… But it works, as i know, only one day in a week.

    • Yes, I know, I have some pictures still pending to be published, but I haven’t had time to go to the museum. It actually opens two or three days a week if you call first, and only Saturdays from 9 to 17h I believe. But it must be very interesting to see. The old bridge is much more beautiful than the new one.

Leave a comment