Conducción en Khabarovsk y Multas – Driving in Khabarovsk and Fines


La conducción en Khabarovsk es bastante agresiva, con mucha gente haciendo lo que les da la gana. Conducir por el carril contrario, hacer dos carriles de un carril, no ceder el paso, ignorar el tráfico contrario, y hacer todo tipo de “pirulas” es lo normal. Y cuando digo normal es que ellos mismos lo consideran “normal”. Y esa manera de conducir tan arriesgada lleva a innumerables accidentes. Como ya he comentado anteriormente es difícil no ver accidentes a diario, pero no puede extrañarnos dada la cabezonería de los habitantes de la ciudad y de su particular modo de entender las normas de tráfico. La ley del más fuerte prima sobre cualquier cosa, así que la cantidad de coches grandes es enorme. Y es que el número de coches sin parachoques, con golpes o sin matrícula es difícil de evaluar. Coches magullados se mezclan con cochazos de cien mil dólares limpitos y nuevos.

Otro motivo que justifica en parte la existencia de coches tan dañados sin reparar es el alto precio de los seguros de coche. Según me han contado pueden rondar el 10% del precio del coche al año cuando el coche es nuevo, lo cual es bestial. Pero por otro lado, si condujeran como seres civilizados, los seguros bajarían… Es la pescadilla que se muerde la cola.

Aviso: os podéis encontrar gente que al ver a extranjeros conducir intenten convenceros de arreglar el asunto pagándoles en el momento varios miles de rublos y no esperar a la policía. Si el coche es vuestro, allá vosotros, pero si es de alquiler estaréis en un lío si lo hacéis. Algunos conductores pareciera que circulan con la intención de provocar el accidente y que el seguro de otros les pague las reparaciones.

Sumemos a todo lo anterior que la policía está presente en muchas calles, pero pocas veces con ánimo amistoso, sino con el propósito de ir parando a los coches a buscar “mordida”. La corrupción es otro de los grandes males de la sociedad rusa.

Pero aun así, a veces se ponen “multas legales”. Y es curioso que las multas de tráfico en Rusia sean tan bajas. Por una infracción de velocidad leve (exceso de 10-20 km/h) puedes pagar apenas 100 rublos (2.50 euros), por un exceso de velocidad de 20-40 km/h, unos 300 rublos (7.50  euros), un exceso de 40-60 km/h supone una multa de 1000-1500 rublos (25-37 euros), si el exceso es de 60-80 km/h la multa será de 2000-2500 rublos (50-62 euros) o la retirada del carnet de 4 a 6 meses y si el exceso supera los 80 km/h la multa es de 5000 rublos (125 euros) o la retirada del carnet 6 meses (la reincidencia lleva a 1 año de retirada de carnet). Saltarse un semáforo o no parar ante un policía supone una multa de apenas 700 rublos (18 euros). Saltarse otras señales de tráfico implica una multa de 300 rublos (7.50 euros). Girar a la izquierda cuando no está permitido supone una multa de 1000-1500 rublos (25-37 euros). Eso sí, la conducción con alcohol en sangre se pena con hasta 30000 rublos, 18-24 meses de retirada del carnet y retención del vehículo. Conducir a pesar de esta retirada implica de 10-15 días de arresto. Cero tolerancia con el alcohol.

Otras multas: usar una matrícula falsa (2500 rublos, 62 euros), documentación no en regla (500 rublos, 12.50 euros), falta de seguro obligatorio (500 rublos, 12.50 euros), luces frontales ilegales (2500 rublos, 62 euros), dispositivos sonoros ilegales (5000 rublos, 125 euros), no llevar el cinturón de seguridad (1000 rublos, 25 euros).

Pero en general la mayoría de las multas son de menos de 1000 rublos… No me extraña que aquí la gente siga haciendo el animal al volante.

_DSC6262Driving in Khabarovsk is pretty aggressive, with many drivers doing anything they want. Driving on the wrong direction, making one lane out of two, not yielding, ignoring opposite traffic, and flouting the law in every possible way is the normal thing. And by normal means that locals consider it “normal”. That risky driving style leads to countless accidents. As I have already commented before, it is hard to find a day when you do not see an accident, but this should not surprise anymore, having in mind locals stubbornness and their peculiar understanding of traffic rules. The law of the jungles prevails over anything else, so the amount of big cars is high. The quantity of bumper-less cars, bumped or without plate is difficult to assess. Scratched cars mingle with clean, new, luxury 100000 USD cars.

Another reason for so many damaged cars unrepaired is the high price of car insurance. As I have been told it can be 10% of the car price per year when is new; an outrageous price. On the other hand, if they were a little bit more civilized, insurance prices would fall… It is a catch 22.

Notice: you may find people that noticing you are a foreigner they try to convince you that the matter is solved over some thousand rubles and not waiting the police. If you own the car, up to you, but if it is rented you will be in a mess. And some drivers do drive like trying to cause accidents to have others insurance to pay them their repairs.

Let us add to all the above the fact that the police is present in many streets, but rarely with friendly mood, but stopping cars looking for a “backhander”. Corruption is another of the greatest vices of the Russian society.

But even so, “legal fines” sometimes happen. But it is curious how low the traffic fines are in Russia. For example, a slight excess of speed (10-20 kph) can be fined with 100 rubles (2.50 euro), an excess of 20-40 kph implies 300 rubles (7.50 euros), an excess of 40-60 kph is fined with 1000-1500 rubles (25-37 euro), if the excess is 60-80 kph then the fine will be 2000-2500 rubles (50-62 euro) or suspension of the driving license for 4-6 months and if the excess is more than 80 kph the fine will be 5000 rubles (125 euro) or the suspension of the driving license for 6 months (recidivism would lead to 1 year of suspension). Continuing despite a stop signal of a traffic light or a police office is fine by merely 700 rubles (18 euro). Ignoring other signs or markings mean a fine of 300 rubles (7.50 euro). Turning left despite a sign or marking implies a fine of 1000-1500 rubles (25-37 euro). Driving with any alcohol leads to a fine of up to 30000 rublos, 18-24 months disqualification and detention of the vehicle. Driving being disqualified means 10-15 detention. Zero tolerance with alcohol.

Other fines: use a fake plate (2500 rubles, 62 euro), invalid documentation (500 rubles, 12.50 euro), no obligatory insurance (500 rubles, 12.50 euro), illegal front lights (2500 rubles, 62 euro), illegal sound devices (5000 rubles, 125 euros), not wearing the safety belt (1000 rubles, 25 euro).

But in general most fines are below 1000 rubles… No wonder people here still drive like crazy.

Advertisements
This entry was posted in Conducción - Driving and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Conducción en Khabarovsk y Multas – Driving in Khabarovsk and Fines

  1. now fines are moved up
    and parking fines are appeared

    • They have increased the fines a lot, but everything remains the same, same accidents, same people parking in prohibited places, same people driving in the opposite lane against traffic, and same rudeness and lack of respect in the drivers. Unfortunately if the police is not to be trusted and people is not reeducated, nothing will change.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s